Prínos online marketingu

 

Prínos online marketingu

Starám sa o to, aby sa zákazníci na náš web radi vracali...

 

Chceme mať web prínosný pre nákupcov aj konštruktérov a naše produkty, výrobky aj služby sprostredkovať zákazníkom čo najrýchlejšie. Rozvoju našich webových stránok aj e-shopu sa dlhodobo venuje špecialistka na online marketing Irena Mačinová.

 

Irena, povedz nám, čomu sa v rámci online marketingu venuješ?

Starám sa najmä o rozvoj a správu nášho webu a e-shopu. Cieľom je, aby bol web aj napriek svojej rozsiahlosti používateľsky prívetivý, zákazníci sa v ňom dobre orientovali a radi sa naň vracali. Preto sledujem návštevnosť, tržby a ďalšie analytické metriky, ktoré nám ukazujú, ako sa webu s e-shopom darí, ktoré miesta sú najviac vyhľadávané a kde, naopak, treba niečo upraviť alebo zlepšiť. Často mi zaujímavé podnety poskytujú aj kolegovia z predajného oddelenia, zákazníckej linky a sami zákazníci. Tiež sa starám o naše firemné profily na Googli a Zozname a spravujem profily českého GUMEXU na sociálnych sieťach Facebook a LinkedIn, kde uverejňujem pravidelné príspevky.

Neoddeliteľnou súčasťou online marketingu je aj získavanie nových zákazníkov pomocou internetovej reklamy. Aj keď pre nás správu online reklám zaisťuje externý dodávateľ, čo sa týka textácií inzerátov, tvorby a obsahu pristávacích stránok, to riešime priamo u nás.

To je skutočne široký záber činností. Ako to všetko zvládaš?

No, málo toho nie je. Ale – ako sama vieš – našťastie máme v marketingu bezchybný tím a sme zohraní, pomáhame si. Viac hláv jednoducho viac vie a viac očí viac vidí. 🙂 Napríklad práve správu českých online reklám som odovzdala v minulých mesiacoch kolegyni Adéle, ktorá sa toho výborne zhostila, takže sa mi trochu uvoľnili ruky na iné činnosti.

A ako je to na Slovensku?

Prakticky všetok obsah webu odovzdávam kolegyni Martine z našej zvolenskej pobočky. Tá články aj ďalšie informácie prekladá a stará sa o to, aby bolo na webe gumex.sk všetko správne a aktuálne. Rieši tiež textáciu slovenských internetových reklám, spravuje sociálne siete GUMEX a je zodpovedná aj za slovenský e-mail marketing.

Všimla som si, že rastie aj záujem zahraničných firiem o naše výrobky a služby. Ako si to vysvetľuješ?

Nemecky hovoriaci zákazníci, rovnako ako tí českí a slovenskí, od nás majú k dispozícii plnohodnotnú verziu webu a e-shopu www.gumex.de a www.gumex.at. Online si môžu tovar nielen objednať, ale aj jednoducho dopytovať výrobky na mieru vyplnením interaktívneho webového formulára. Rád im poradí aj môj nemecky hovoriaci kolega aj v online chate priamo na webe.

Príprava, prepojenie s našimi systémami, testovanie a spustenie zahraničných webov s e-shopmi rozhodne nebola jednoduchá záležitosť. A postupné vylaďovanie a neustála aktualizácia zaberú veľa času, samozrejme, aj teraz. Na realizácii projektu sa podieľalo niekoľko oddelení, najmä IT. Do procesu vstupovali aj externí dodávatelia, napríklad prekladateľská agentúra, a hlavne autor webu. Skoordinovať všetky činnosti, a ešte v šibeničnom termíne, bol naozaj oriešok. O to viac ma teší, že sa to podarilo.

Prístup online marketinguUž teraz mám plnú hlavu informácií, a to si ešte nespomenula náš blog!

Máš pravdu, na ten sme skoro zabudli, a to by bola určite škoda! Z merania návštevnosti našich webových stránok totiž viem, že práve blogové články vidí priemerne 5 000 ľudí mesačne. Blog je pre nás nenahraditeľný, pretože web netvoríme len preto, aby sa na ňom dalo dobre nakúpiť, ale aby prinášal aj hodnotné technické a detailné informácie. Aby pomáhal nielen nákupcom, ale aj technikom, konštruktérom a vedúcim a uľahčoval im ich prácu. Zhromaždiť a usporiadať také informácie je často mravčia práca. Ale to vieš práve ty určite najlepšie, pretože máš na článkoch blogu leví podiel. Väčšina z nich čerpá informácie práve z tlačeného Géčka, ktorého prípravu máš na starostismiley.

 Ale čo ten údaj o návštevnosti vypovedá? Je to veľa, alebo málo?

Blog tvorí zhruba 20 % návštevnosti webu, prakticky každý piaty návštevník webu sa na naše blogové články pozrie. Niektoré informácie z nich dokonca využívajú aj študenti. Z pravidelných prieskumov spokojnosti našich zákazníkov vyplýva, že sa informáciami z nášho blogu nechávajú inšpirovať a že im pomáhajú pri riešení najrôznejších aplikácií našich výrobkov. Nájdu tu cenné odporúčania našich špecialistov predaja, pozrú sa priamo k nám do výroby, ako jednotlivé výrobné procesy prebiehajú, dozvedia sa, aké výrobné technológie používame a aké výrobky pre nich dokážeme vyrobiť. V reportážach z montáží vidia priamo priebeh rôznych opráv a inštalácií, ako keby stáli vedľa našich montérov. V tej autentickosti a naozaj detailných informáciách z praxe je, myslím si, ich najväčšia sila.

Môžeš spomenúť nejaké novinky, ktoré sme v poslednom čase pre zákazníkov v našom e-shope pripravili?

Určite. Tak napríklad v rámci Zákazníckej zóny používatelia vidia okrem histórie objednávaných produktov, objednávok a dopytov aj prehľad svojich faktúr, účteniek a dobropisov a majú možnosť si ich stiahnuť. Svoje nákupy aj dokumenty majú k dispozícii bez ohľadu na to, či prebehli online, osobne alebo telefonicky. Práve odtiaľ si môžu tiež rýchlo a jednoducho opakovane objednať už skôr objednaný tovar alebo znovu dopytovať výrobok.

Keď už sme pri tých dopytoch… Kde môžu zákazníci na webe dopytovať produkty a výrobky, ktoré potrebujú upraviť alebo vyrobiť priamo pre nich na mieru?

To je dobrá otázka. Je to totiž aj minuloročná novinka. Na webe máme priamo odkaz na Centrum dopytov. Tu zákazníci nájdu dopytové formuláre v maximálne používateľsky príjemnej forme. Sú prehľadne rozdelené podľa produktových kategórií, tak ako sú zákazníci na našom webe zvyknutí. Cez túto časť webu je tiež možné si objednať vzorkovník materiálov alebo katalóg. Do Centra dopytov sa dá dostať aj z iných miest na webe, napríklad práve zo Zákazníckej zóny. Stačí sa len prihlásiť. Dopytové konfigurátory sme vytvorili tak, aby používateľa pri vyplňovaní navádzali a on postupne mohol vyplniť všetky potrebné parametre a nič dôležité nechýbalo.

Hovoríš, že dopytové formuláre sú používateľsky príjemné. Poradí si teda s online verziou dopytu každý?

Pokiaľ si používateľ predsa len nevie rady, nič sa nedeje. Po celý čas vyplňovania má možnosť kontaktovať nášho špecialistu predaja. Keď musí dodatočne zistiť nejaké údaje, môže si dopyt uložiť a vrátiť sa k nemu neskôr, dokonca ho môže odoslať aj neúplný. Už vyplnené údaje sa mu nestratia, dostane na e-mail potvrdenie o odoslaní a náš špecialista s ním potom dopyt dovyplní. Dopytovať si výrobky takto online je naozaj pohodlné a rýchle. A to platí aj pre nás – dopyt sa totiž rýchlo dostane aj k našim výrobným kalkulantom, pretože Centrum dopytov je prepojené s našimi internými systémami a procesmi. Sledujem aj iné weby a v našom odbore takto prepracované online riešenie nie je vôbec bežné. Bolo veľmi zložité a časovo náročné tento modul a nadväzné procesy vytvoriť a spustiť. Budeme ho aj naďalej rozširovať, tak dúfam, že budú zákazníci do budúcnosti zasielať dopytov online ešte oveľa viac.

Prístup online marketinguNapadá ti ešte niečo, čo by zákazníci pri nákupe online mohli oceniť?

V košíku e-shopu sme rozšírili možnosti prepravy tovaru o výdajné miesta a boxy. Chceli sme tým vyjsť v ústrety najmä menším zákazníkom, ktorí často nemajú prevádzku, kde by boli v čase závozu zastihnuteľní – napríklad remeselníci. Tento typ prepravy je (nielen pre nich) výhodný z hľadiska možnosti vyzdvihnutia tovaru v preferovanom čase a mieste aj z hľadiska ceny prepravného.

Viem o tebe, že si kreatívna a dosť času aj energie venuješ tiež offline marketingu. O aké konkrétne aktivity ide?

Organizujem účasť GUMEXU na rôznych výstavách a veľtrhoch. Hoci je to pri ich príprave a realizácii niekedy dosť o nervy, je to moja „srdcovka“. Tiež vyberám a zaisťujem reklamné predmety a vianočné darčeky pre našich zákazníkov. A práve tu si môžem dovoliť tak trochu popustiť uzdu svojej fantázii a kreativite. Ale všetkého s mierou, pretože hlavné je, aby z nich mali naši zákazníci radosť aj úžitok.

Prezradíš, na čo sa naši zákazníci budú môcť tešiť v roku 2025?

Na webe budeme prihláseným používateľom čoskoro zobrazovať predpokladaný dátum naskladnenia, aby aj pri produktoch, ktoré práve nie sú na sklade, vedeli, kedy môžu očakávať ich doručenie. Chystáme sa tiež maximalizovať spresnenie informácií o čase expedície pri skladových produktoch, aby zákazník pri objednávaní v e-shope vedel, či mu tovar bude vyskladnený ešte v ten istý deň. A naopak, ja sa už teraz teším, že sa stretneme s našimi zákazníkmi osobne v našom stánku, napríklad na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu…


Irena Mačinová

 

Ing. Irena Mačinová
Vyštudovala ekonomiku a manažment na Prevádzkovo-ekonomickej fakulte ČZU v Prahe. V GUMEXE pracuje od roku 2020. Voľný čas trávi hlavne s rodinou, rada chodí na dlhé vychádzky do prírody a s manželom a synmi spoznáva zaujímavé miesta.

 

 


Libor SedláčekNázor marketingového ředitele Libora Sedláčka:
Výhodou vedoucího oddělení je, že si do svého týmu může přivést právě takové lidi, kteří mu svou povahou i pracovním nasazením vyhovují. Když jsme před pěti lety hledali online specialistu, chtěl jsem přijmout někoho, koho zaujal náš příběh, kdo sdílí naše firemní hodnoty a zároveň bude skutečně ochotný naslouchat potřebám našich zákazníků. Možná nebude největší odborník na online široko daleko, ale bude se stále zlepšovat. Náš současný web jsme spouštěli v roce 2018 a množství práce, které na něm každý rok uděláme společně s našimi dodavateli, měříme v tisícovkách hodin a milionových investicích. Jak z důvodů legislativních a analytických, tak z principu neustálého zlepšování přehlednosti, informovanosti a celkové „vymazlenosti“ mu věnujeme v celém našem marketingovém týmu mimořádnou pozornost. Ale kdo by dnes očekával něco jiného? V Irenině práci se tedy potkávají jak potřeby oddělení nákupu, výroby a samozřejmě prodeje, tak i lidí z oddělení, o kterých zákazníci moc neslyší. Typicky finančního nebo IT. Irenina zodpovědnost za dílčí zlepšování je tedy velká a jsem rád, že tyto dlouhodobé projekty náročné na koordinaci tak úspěšně zvládá. Není proto žádným překvapením, že Irena nyní přebírá post marketingového ředitele. Věřím, že se nové role zhostí se stejným nasazením a citem pro detail, jaký prokazovala doposud.


Rozhovor s Ing. Irenou Mačinovou pripravila v decembri 2024 Ing. Monika Sivulková, marketingová špecialistka spoločnosti GUMEX. Foto: archív spoločnosti GUMEX.


 

 

Prínos online marketingu

Starám sa o to, aby sa zákazníci na náš web radi vracali...

 

Chceme mať web prínosný pre nákupcov aj konštruktérov a naše produkty, výrobky aj služby sprostredkovať zákazníkom čo najrýchlejšie. Rozvoju našich webových stránok aj e-shopu sa dlhodobo venuje špecialistka na online marketing Irena Mačinová.

 

Irena, povedz nám, čomu sa v rámci online marketingu venuješ?

Starám sa najmä o rozvoj a správu nášho webu a e-shopu. Cieľom je, aby bol web aj napriek svojej rozsiahlosti používateľsky prívetivý, zákazníci sa v ňom dobre orientovali a radi sa naň vracali. Preto sledujem návštevnosť, tržby a ďalšie analytické metriky, ktoré nám ukazujú, ako sa webu s e-shopom darí, ktoré miesta sú najviac vyhľadávané a kde, naopak, treba niečo upraviť alebo zlepšiť. Často mi zaujímavé podnety poskytujú aj kolegovia z predajného oddelenia, zákazníckej linky a sami zákazníci. Tiež sa starám o naše firemné profily na Googli a Zozname a spravujem profily českého GUMEXU na sociálnych sieťach Facebook a LinkedIn, kde uverejňujem pravidelné príspevky.

Neoddeliteľnou súčasťou online marketingu je aj získavanie nových zákazníkov pomocou internetovej reklamy. Aj keď pre nás správu online reklám zaisťuje externý dodávateľ, čo sa týka textácií inzerátov, tvorby a obsahu pristávacích stránok, to riešime priamo u nás.

To je skutočne široký záber činností. Ako to všetko zvládaš?

No, málo toho nie je. Ale – ako sama vieš – našťastie máme v marketingu bezchybný tím a sme zohraní, pomáhame si. Viac hláv jednoducho viac vie a viac očí viac vidí. 🙂 Napríklad práve správu českých online reklám som odovzdala v minulých mesiacoch kolegyni Adéle, ktorá sa toho výborne zhostila, takže sa mi trochu uvoľnili ruky na iné činnosti.

A ako je to na Slovensku?

Prakticky všetok obsah webu odovzdávam kolegyni Martine z našej zvolenskej pobočky. Tá články aj ďalšie informácie prekladá a stará sa o to, aby bolo na webe gumex.sk všetko správne a aktuálne. Rieši tiež textáciu slovenských internetových reklám, spravuje sociálne siete GUMEX a je zodpovedná aj za slovenský e-mail marketing.

Všimla som si, že rastie aj záujem zahraničných firiem o naše výrobky a služby. Ako si to vysvetľuješ?

Nemecky hovoriaci zákazníci, rovnako ako tí českí a slovenskí, od nás majú k dispozícii plnohodnotnú verziu webu a e-shopu www.gumex.de a www.gumex.at. Online si môžu tovar nielen objednať, ale aj jednoducho dopytovať výrobky na mieru vyplnením interaktívneho webového formulára. Rád im poradí aj môj nemecky hovoriaci kolega aj v online chate priamo na webe.

Príprava, prepojenie s našimi systémami, testovanie a spustenie zahraničných webov s e-shopmi rozhodne nebola jednoduchá záležitosť. A postupné vylaďovanie a neustála aktualizácia zaberú veľa času, samozrejme, aj teraz. Na realizácii projektu sa podieľalo niekoľko oddelení, najmä IT. Do procesu vstupovali aj externí dodávatelia, napríklad prekladateľská agentúra, a hlavne autor webu. Skoordinovať všetky činnosti, a ešte v šibeničnom termíne, bol naozaj oriešok. O to viac ma teší, že sa to podarilo.

Prístup online marketinguUž teraz mám plnú hlavu informácií, a to si ešte nespomenula náš blog!

Máš pravdu, na ten sme skoro zabudli, a to by bola určite škoda! Z merania návštevnosti našich webových stránok totiž viem, že práve blogové články vidí priemerne 5 000 ľudí mesačne. Blog je pre nás nenahraditeľný, pretože web netvoríme len preto, aby sa na ňom dalo dobre nakúpiť, ale aby prinášal aj hodnotné technické a detailné informácie. Aby pomáhal nielen nákupcom, ale aj technikom, konštruktérom a vedúcim a uľahčoval im ich prácu. Zhromaždiť a usporiadať také informácie je často mravčia práca. Ale to vieš práve ty určite najlepšie, pretože máš na článkoch blogu leví podiel. Väčšina z nich čerpá informácie práve z tlačeného Géčka, ktorého prípravu máš na starostismiley.

 Ale čo ten údaj o návštevnosti vypovedá? Je to veľa, alebo málo?

Blog tvorí zhruba 20 % návštevnosti webu, prakticky každý piaty návštevník webu sa na naše blogové články pozrie. Niektoré informácie z nich dokonca využívajú aj študenti. Z pravidelných prieskumov spokojnosti našich zákazníkov vyplýva, že sa informáciami z nášho blogu nechávajú inšpirovať a že im pomáhajú pri riešení najrôznejších aplikácií našich výrobkov. Nájdu tu cenné odporúčania našich špecialistov predaja, pozrú sa priamo k nám do výroby, ako jednotlivé výrobné procesy prebiehajú, dozvedia sa, aké výrobné technológie používame a aké výrobky pre nich dokážeme vyrobiť. V reportážach z montáží vidia priamo priebeh rôznych opráv a inštalácií, ako keby stáli vedľa našich montérov. V tej autentickosti a naozaj detailných informáciách z praxe je, myslím si, ich najväčšia sila.

Môžeš spomenúť nejaké novinky, ktoré sme v poslednom čase pre zákazníkov v našom e-shope pripravili?

Určite. Tak napríklad v rámci Zákazníckej zóny používatelia vidia okrem histórie objednávaných produktov, objednávok a dopytov aj prehľad svojich faktúr, účteniek a dobropisov a majú možnosť si ich stiahnuť. Svoje nákupy aj dokumenty majú k dispozícii bez ohľadu na to, či prebehli online, osobne alebo telefonicky. Práve odtiaľ si môžu tiež rýchlo a jednoducho opakovane objednať už skôr objednaný tovar alebo znovu dopytovať výrobok.

Keď už sme pri tých dopytoch… Kde môžu zákazníci na webe dopytovať produkty a výrobky, ktoré potrebujú upraviť alebo vyrobiť priamo pre nich na mieru?

To je dobrá otázka. Je to totiž aj minuloročná novinka. Na webe máme priamo odkaz na Centrum dopytov. Tu zákazníci nájdu dopytové formuláre v maximálne používateľsky príjemnej forme. Sú prehľadne rozdelené podľa produktových kategórií, tak ako sú zákazníci na našom webe zvyknutí. Cez túto časť webu je tiež možné si objednať vzorkovník materiálov alebo katalóg. Do Centra dopytov sa dá dostať aj z iných miest na webe, napríklad práve zo Zákazníckej zóny. Stačí sa len prihlásiť. Dopytové konfigurátory sme vytvorili tak, aby používateľa pri vyplňovaní navádzali a on postupne mohol vyplniť všetky potrebné parametre a nič dôležité nechýbalo.

Hovoríš, že dopytové formuláre sú používateľsky príjemné. Poradí si teda s online verziou dopytu každý?

Pokiaľ si používateľ predsa len nevie rady, nič sa nedeje. Po celý čas vyplňovania má možnosť kontaktovať nášho špecialistu predaja. Keď musí dodatočne zistiť nejaké údaje, môže si dopyt uložiť a vrátiť sa k nemu neskôr, dokonca ho môže odoslať aj neúplný. Už vyplnené údaje sa mu nestratia, dostane na e-mail potvrdenie o odoslaní a náš špecialista s ním potom dopyt dovyplní. Dopytovať si výrobky takto online je naozaj pohodlné a rýchle. A to platí aj pre nás – dopyt sa totiž rýchlo dostane aj k našim výrobným kalkulantom, pretože Centrum dopytov je prepojené s našimi internými systémami a procesmi. Sledujem aj iné weby a v našom odbore takto prepracované online riešenie nie je vôbec bežné. Bolo veľmi zložité a časovo náročné tento modul a nadväzné procesy vytvoriť a spustiť. Budeme ho aj naďalej rozširovať, tak dúfam, že budú zákazníci do budúcnosti zasielať dopytov online ešte oveľa viac.

Prístup online marketinguNapadá ti ešte niečo, čo by zákazníci pri nákupe online mohli oceniť?

V košíku e-shopu sme rozšírili možnosti prepravy tovaru o výdajné miesta a boxy. Chceli sme tým vyjsť v ústrety najmä menším zákazníkom, ktorí často nemajú prevádzku, kde by boli v čase závozu zastihnuteľní – napríklad remeselníci. Tento typ prepravy je (nielen pre nich) výhodný z hľadiska možnosti vyzdvihnutia tovaru v preferovanom čase a mieste aj z hľadiska ceny prepravného.

Viem o tebe, že si kreatívna a dosť času aj energie venuješ tiež offline marketingu. O aké konkrétne aktivity ide?

Organizujem účasť GUMEXU na rôznych výstavách a veľtrhoch. Hoci je to pri ich príprave a realizácii niekedy dosť o nervy, je to moja „srdcovka“. Tiež vyberám a zaisťujem reklamné predmety a vianočné darčeky pre našich zákazníkov. A práve tu si môžem dovoliť tak trochu popustiť uzdu svojej fantázii a kreativite. Ale všetkého s mierou, pretože hlavné je, aby z nich mali naši zákazníci radosť aj úžitok.

Prezradíš, na čo sa naši zákazníci budú môcť tešiť v roku 2025?

Na webe budeme prihláseným používateľom čoskoro zobrazovať predpokladaný dátum naskladnenia, aby aj pri produktoch, ktoré práve nie sú na sklade, vedeli, kedy môžu očakávať ich doručenie. Chystáme sa tiež maximalizovať spresnenie informácií o čase expedície pri skladových produktoch, aby zákazník pri objednávaní v e-shope vedel, či mu tovar bude vyskladnený ešte v ten istý deň. A naopak, ja sa už teraz teším, že sa stretneme s našimi zákazníkmi osobne v našom stánku, napríklad na Medzinárodnom strojárskom veľtrhu…


Irena Mačinová

 

Ing. Irena Mačinová
Vyštudovala ekonomiku a manažment na Prevádzkovo-ekonomickej fakulte ČZU v Prahe. V GUMEXE pracuje od roku 2020. Voľný čas trávi hlavne s rodinou, rada chodí na dlhé vychádzky do prírody a s manželom a synmi spoznáva zaujímavé miesta.

 

 


Libor SedláčekNázor marketingového ředitele Libora Sedláčka:
Výhodou vedoucího oddělení je, že si do svého týmu může přivést právě takové lidi, kteří mu svou povahou i pracovním nasazením vyhovují. Když jsme před pěti lety hledali online specialistu, chtěl jsem přijmout někoho, koho zaujal náš příběh, kdo sdílí naše firemní hodnoty a zároveň bude skutečně ochotný naslouchat potřebám našich zákazníků. Možná nebude největší odborník na online široko daleko, ale bude se stále zlepšovat. Náš současný web jsme spouštěli v roce 2018 a množství práce, které na něm každý rok uděláme společně s našimi dodavateli, měříme v tisícovkách hodin a milionových investicích. Jak z důvodů legislativních a analytických, tak z principu neustálého zlepšování přehlednosti, informovanosti a celkové „vymazlenosti“ mu věnujeme v celém našem marketingovém týmu mimořádnou pozornost. Ale kdo by dnes očekával něco jiného? V Irenině práci se tedy potkávají jak potřeby oddělení nákupu, výroby a samozřejmě prodeje, tak i lidí z oddělení, o kterých zákazníci moc neslyší. Typicky finančního nebo IT. Irenina zodpovědnost za dílčí zlepšování je tedy velká a jsem rád, že tyto dlouhodobé projekty náročné na koordinaci tak úspěšně zvládá. Není proto žádným překvapením, že Irena nyní přebírá post marketingového ředitele. Věřím, že se nové role zhostí se stejným nasazením a citem pro detail, jaký prokazovala doposud.


Rozhovor s Ing. Irenou Mačinovou pripravila v decembri 2024 Ing. Monika Sivulková, marketingová špecialistka spoločnosti GUMEX. Foto: archív spoločnosti GUMEX.