Kľúčom k nášmu úspechu sú ľudia

Tých nestvoríte žiadnu marketingovou kampaňou…


Do GUMEXU nastúpil z rodiny ako prvý, už v roku 1994. Vlastne už od začiatku viedol marketing firmy, len sa tomu vtedy tak nehovorilo. "Načúvať máme v DNA. Stále sa pýtame a veľa odpovedí nám bolo inšpiráciou pre naše zlepšenie. Mnohým z nápadov sme nemohli vyhovieť, ale tak už to chodí. Nie sme firma pre každého. Máme radi náročných zákazníkov, ktorým nie je jedno, v akej kvalite si kupujú produkt, zákazníkov, ktorí potrebujú byť perfektne informovaní a rýchlosť je pre nich zásadná, "vystihuje podstatu a postoje firmy spolumajiteľ a marketingový riaditeľ Libor Sedláček.

Akými omylmi či poznaním ste si v začiatkoch prešiel?
Výhoda mladých je v tom, že nevedia, že niečo nejde. A tak idú a urobia to. Nebol som podnikateľ, len som chcel, aby sme pomohli zákazníkom. Bolo pre mňa v tej dobe strašne ťažké pochopiť, že nie je problém predávať, ale hlavne nakupovať. U niektorých dodávateľov sme doslova žobrali o tovar, vozili fľašky a bonboniéry skladníkom, aby sa vôbec zdvihli a vydali nám tovar alebo vystavili faktúru. Tiež som veľmi skoro zistil, že zo školy okrem češtiny a náuky o materiáloch neviem skoro nič, čo by sa mi hodilo v práci, a skrátka buď sa budem sám učiť, alebo sa nikam neposuniem. 

Bolo generačné spolužitie v práci niekedy náročné?
Keď otecko po roku odmietol rozširovať sortiment s tým, že nepotrebujeme plastové hadice ani ďalšie typy spôn, pretože si to ľudia kúpia v železiarstve, vybuchla vo mne bomba a chcel som odísť. Dlho si na tom trval. Lenže som sa už rok hodinu týždenne učil anglicky, a tak som zašiel do Talianska priamo k dodávateľovi, ktorého som našiel na štítku jednej hadice, a naozaj som dohovoril dodávky tovaru. Zákazníci nové výrobky chceli, čo pre mňa bola na jednej strane veľká úľava, na druhej potvrdenie, že zákazníka si získate tým, keď mu ponúknete sortiment, ktorý ale musíte mať na sklade k dispozícii, a že to ste vy, kto do toho musí dať najprv peniaze, aby ste ich potom mohli od zákazníka dostať späť. Nemali sme ani korunu nazvyš, takže to bolo samozrejme ťažké, ale tatko nás tým netrápil, nechával si ťažkosti pre seba a nás nechával pracovať.

Kde ste pri hľadaní firemnej stratégie nachádzali inšpiráciu? 
Uvedomil som si, že sa nechcem učiť na vlastných chybách, a tak som sa začal intenzívne manažérsky vzdelávať. Vzdelávanie je pre mňa tréning, ktorý mi umožňuje pozerať sa na rôzne situácie z rôznych strán a pochopiť, prečo sa niečo deje tak alebo tak. Je to sloboda zvoliť si svoju cestu na základe znalostí.

Sú podľa vás hlavné princípy marketingu nadčasové? 
Predajné techniky ma samozrejme zaujímajú, ale môj prístup k predaju aj marketingu sa principiálne nezmenil. Vždy som sa usiloval o to, aby sme zákazníkovi pomohli vyriešiť jeho problém, ukázali mu cestu, inšpirovali ho. Marketing sa presúva viac do on-linu, pretože jedine tam ponúka rýchlosť, aktuálnosť a nepreberné možnosti. Vo vedení samozrejme sledujeme komplexné dáta, čísla a ukazovatele. Stále ale myslíme na to, že kľúčom k nášmu úspechu sú ľudia. A tých nestvoríte žiadnu marketingovou kampaňou.

Umenie a biznis sa usilujú o to isté: prísť ako prvý s niečím, čo zaujme. Čím ste zaujali?
Slovo umenie pochádza z gréckeho techné, čo je výraz pre remeselnú zručnosť. Tým, že sme sa z firmy s niekoľkými málo službami premenili na firmu, ktorá tých služieb ponúka naozaj veľa, sme sa vlastne stali umelcami. Hovorím to s nadsádzkou, ale naozaj obdivujem našich ľudí, ktorí skrátka „vedia“ čokoľvek. Na dnešnej dobe ma fascinuje, že všetko to umenie môžeme neustále prežívať. A je jedno, či ide o náročnú techniku, esteticky upravené priestranstvá alebo krásny obraz. V GUMEXE možno nerobíme nič závratne zložitého, veľmi ma ale teší, kde všade sa naše výrobky používajú. To samo o sebe dokazuje, že to nerobíme vôbec zle.

Na titulnej strane Géčka máme výrez fresky Stvorenia. Práve renesancia predstavovala novú éru poznania, technických možností, 3D rozmeru, ale aj limitov. V čom spočívajú tie vaše? 
Limitom bol a bude človek. Samozrejme schopný majiteľ alebo vedúci je väčšou príčinou v tom, čo robí, a teda aj tým, kto druhých limituje. Napriek tomu limity nosíme úplne každý v sebe a nezostáva, len ich prekonávať. Zlepšovať samých seba alebo podporovať tých, ktorí sú talentovaní. Niekedy aj za cenu, že sa nám na konkrétnom človeku niečo nepáči, genialita navyše nikdy neznamenala zrozumiteľnosť pre všetkých. 

Prešiel vaším životom niekto, o kom by ste povedal, že je renesančný človek, kto najviac ovplyvnil vašu životnú filozofiu? 
Mám dvoch strýkov kňazov. Najmä u jedného z nich som často v detstve trávil letné prázdniny. Práve on mi pri pohľade späť pripadá ako renesančný človek. Inšpiroval ma niektorými životnými hodnotami a svojim prístupom k životu a ľuďom, a za to si ho veľmi vážim.

Pristihnete sa niekedy, že robíte niečo rovnako ako vaši rodičia? 
Som rovnaký ako všetky deti. Celý život sa snažíme od rodičov odlíšiť, aby sme v určitom veku zistili, že niektoré princípy zostávajú aj v nás. A napokon prečo nie? Len to chce napodobňovať tie dobré vlastnosti a s tými horšími sa vedome rozlúčiť. 

Čím je váš otecko pre firmu stále nenahraditeľný? 
Duch zakladateľa, teda otecka, vo firme určite je. On svoju pozíciu vlastne už dlho umenšuje, zaujíma ho viac operatíva z hľadiska financií. Nám dal priestor, ktorý sme snáď dobre zaplnili. Pozerať sa späť je však rovnako zbytočné, ako lipnúť na tom, kým som bol, keď viem, že môžem byť lepší. Myslím, že nielen my traja súrodenci, ale aj väčšina ľudí, ktorí našou firmou úspešne prešli, sme prispeli k tomu súčasnému stavu. Na tých, ktorí tu pracujú dnes, je zase to, aby firmu spoločne posúvali ďalej. Keď sa na to ide manažérsky dobre, nájdeme v každom človeku zvláštne schopnosti, ktoré pozitívne ovplyvňujú naše životy, a tým aj život firmy.

Ako sa vám darí držať krok s dobou, najmodernejšími technológiami v obore? 
Môj brat Dušan má prirodzený talent posúvať nás v oblasti technológií vpred. Vnútri firmy je to dosť vidieť. Zaujímajú nás všetky procesy, ktoré sa týkajú automatizácie. Vzhľadom k charakteru firmy a našej zákazkovej úprave tovaru na mieru a venovaniu sa kusovkám až malým sériám pôjde skôr o precíznejšie nastavenie procesov než o zavedenie plne automatizovanej výroby. Zaujíma nás samozrejme internet a veci s tým spojené, používanie čipov a prediktívnej údržby. Prvé na rade je ale samotné prepojenie s informačnými systémami zákazníka. Zadávanie objednávok, zisťovanie požiadaviek, skladovej dostupnosti, termínu výroby a iných dát sa bude odohrávať v priamom spojení medzi informačnými systémami našich zákazníkov a nami.

Tých nestvoríte žiadnu marketingovou kampaňou…


Do GUMEXU nastúpil z rodiny ako prvý, už v roku 1994. Vlastne už od začiatku viedol marketing firmy, len sa tomu vtedy tak nehovorilo. "Načúvať máme v DNA. Stále sa pýtame a veľa odpovedí nám bolo inšpiráciou pre naše zlepšenie. Mnohým z nápadov sme nemohli vyhovieť, ale tak už to chodí. Nie sme firma pre každého. Máme radi náročných zákazníkov, ktorým nie je jedno, v akej kvalite si kupujú produkt, zákazníkov, ktorí potrebujú byť perfektne informovaní a rýchlosť je pre nich zásadná, "vystihuje podstatu a postoje firmy spolumajiteľ a marketingový riaditeľ Libor Sedláček.

Akými omylmi či poznaním ste si v začiatkoch prešiel?
Výhoda mladých je v tom, že nevedia, že niečo nejde. A tak idú a urobia to. Nebol som podnikateľ, len som chcel, aby sme pomohli zákazníkom. Bolo pre mňa v tej dobe strašne ťažké pochopiť, že nie je problém predávať, ale hlavne nakupovať. U niektorých dodávateľov sme doslova žobrali o tovar, vozili fľašky a bonboniéry skladníkom, aby sa vôbec zdvihli a vydali nám tovar alebo vystavili faktúru. Tiež som veľmi skoro zistil, že zo školy okrem češtiny a náuky o materiáloch neviem skoro nič, čo by sa mi hodilo v práci, a skrátka buď sa budem sám učiť, alebo sa nikam neposuniem. 

Bolo generačné spolužitie v práci niekedy náročné?
Keď otecko po roku odmietol rozširovať sortiment s tým, že nepotrebujeme plastové hadice ani ďalšie typy spôn, pretože si to ľudia kúpia v železiarstve, vybuchla vo mne bomba a chcel som odísť. Dlho si na tom trval. Lenže som sa už rok hodinu týždenne učil anglicky, a tak som zašiel do Talianska priamo k dodávateľovi, ktorého som našiel na štítku jednej hadice, a naozaj som dohovoril dodávky tovaru. Zákazníci nové výrobky chceli, čo pre mňa bola na jednej strane veľká úľava, na druhej potvrdenie, že zákazníka si získate tým, keď mu ponúknete sortiment, ktorý ale musíte mať na sklade k dispozícii, a že to ste vy, kto do toho musí dať najprv peniaze, aby ste ich potom mohli od zákazníka dostať späť. Nemali sme ani korunu nazvyš, takže to bolo samozrejme ťažké, ale tatko nás tým netrápil, nechával si ťažkosti pre seba a nás nechával pracovať.

Kde ste pri hľadaní firemnej stratégie nachádzali inšpiráciu? 
Uvedomil som si, že sa nechcem učiť na vlastných chybách, a tak som sa začal intenzívne manažérsky vzdelávať. Vzdelávanie je pre mňa tréning, ktorý mi umožňuje pozerať sa na rôzne situácie z rôznych strán a pochopiť, prečo sa niečo deje tak alebo tak. Je to sloboda zvoliť si svoju cestu na základe znalostí.

Sú podľa vás hlavné princípy marketingu nadčasové? 
Predajné techniky ma samozrejme zaujímajú, ale môj prístup k predaju aj marketingu sa principiálne nezmenil. Vždy som sa usiloval o to, aby sme zákazníkovi pomohli vyriešiť jeho problém, ukázali mu cestu, inšpirovali ho. Marketing sa presúva viac do on-linu, pretože jedine tam ponúka rýchlosť, aktuálnosť a nepreberné možnosti. Vo vedení samozrejme sledujeme komplexné dáta, čísla a ukazovatele. Stále ale myslíme na to, že kľúčom k nášmu úspechu sú ľudia. A tých nestvoríte žiadnu marketingovou kampaňou.

Umenie a biznis sa usilujú o to isté: prísť ako prvý s niečím, čo zaujme. Čím ste zaujali?
Slovo umenie pochádza z gréckeho techné, čo je výraz pre remeselnú zručnosť. Tým, že sme sa z firmy s niekoľkými málo službami premenili na firmu, ktorá tých služieb ponúka naozaj veľa, sme sa vlastne stali umelcami. Hovorím to s nadsádzkou, ale naozaj obdivujem našich ľudí, ktorí skrátka „vedia“ čokoľvek. Na dnešnej dobe ma fascinuje, že všetko to umenie môžeme neustále prežívať. A je jedno, či ide o náročnú techniku, esteticky upravené priestranstvá alebo krásny obraz. V GUMEXE možno nerobíme nič závratne zložitého, veľmi ma ale teší, kde všade sa naše výrobky používajú. To samo o sebe dokazuje, že to nerobíme vôbec zle.

Na titulnej strane Géčka máme výrez fresky Stvorenia. Práve renesancia predstavovala novú éru poznania, technických možností, 3D rozmeru, ale aj limitov. V čom spočívajú tie vaše? 
Limitom bol a bude človek. Samozrejme schopný majiteľ alebo vedúci je väčšou príčinou v tom, čo robí, a teda aj tým, kto druhých limituje. Napriek tomu limity nosíme úplne každý v sebe a nezostáva, len ich prekonávať. Zlepšovať samých seba alebo podporovať tých, ktorí sú talentovaní. Niekedy aj za cenu, že sa nám na konkrétnom človeku niečo nepáči, genialita navyše nikdy neznamenala zrozumiteľnosť pre všetkých. 

Prešiel vaším životom niekto, o kom by ste povedal, že je renesančný človek, kto najviac ovplyvnil vašu životnú filozofiu? 
Mám dvoch strýkov kňazov. Najmä u jedného z nich som často v detstve trávil letné prázdniny. Práve on mi pri pohľade späť pripadá ako renesančný človek. Inšpiroval ma niektorými životnými hodnotami a svojim prístupom k životu a ľuďom, a za to si ho veľmi vážim.

Pristihnete sa niekedy, že robíte niečo rovnako ako vaši rodičia? 
Som rovnaký ako všetky deti. Celý život sa snažíme od rodičov odlíšiť, aby sme v určitom veku zistili, že niektoré princípy zostávajú aj v nás. A napokon prečo nie? Len to chce napodobňovať tie dobré vlastnosti a s tými horšími sa vedome rozlúčiť. 

Čím je váš otecko pre firmu stále nenahraditeľný? 
Duch zakladateľa, teda otecka, vo firme určite je. On svoju pozíciu vlastne už dlho umenšuje, zaujíma ho viac operatíva z hľadiska financií. Nám dal priestor, ktorý sme snáď dobre zaplnili. Pozerať sa späť je však rovnako zbytočné, ako lipnúť na tom, kým som bol, keď viem, že môžem byť lepší. Myslím, že nielen my traja súrodenci, ale aj väčšina ľudí, ktorí našou firmou úspešne prešli, sme prispeli k tomu súčasnému stavu. Na tých, ktorí tu pracujú dnes, je zase to, aby firmu spoločne posúvali ďalej. Keď sa na to ide manažérsky dobre, nájdeme v každom človeku zvláštne schopnosti, ktoré pozitívne ovplyvňujú naše životy, a tým aj život firmy.

Ako sa vám darí držať krok s dobou, najmodernejšími technológiami v obore? 
Môj brat Dušan má prirodzený talent posúvať nás v oblasti technológií vpred. Vnútri firmy je to dosť vidieť. Zaujímajú nás všetky procesy, ktoré sa týkajú automatizácie. Vzhľadom k charakteru firmy a našej zákazkovej úprave tovaru na mieru a venovaniu sa kusovkám až malým sériám pôjde skôr o precíznejšie nastavenie procesov než o zavedenie plne automatizovanej výroby. Zaujíma nás samozrejme internet a veci s tým spojené, používanie čipov a prediktívnej údržby. Prvé na rade je ale samotné prepojenie s informačnými systémami zákazníka. Zadávanie objednávok, zisťovanie požiadaviek, skladovej dostupnosti, termínu výroby a iných dát sa bude odohrávať v priamom spojení medzi informačnými systémami našich zákazníkov a nami.

Odporúčané odkazy

Chcete sa poradiť?

Máte otázku? Sme tu pre vás!

Zavolajte: +421 249 683 813

Napíšte: gumex@gumex.sk

?