Cyklóny ničia aj pomáhajú

Cyklón som doteraz poznala len ako meteorologický jav. Ničivý prejav počasia, ktorý dokáže napáchať katastrofálne škody. Je to však tiež označenie veľmi účinného typu filtra, ktorý pre mechanické odlučovanie hrubých nečistôt zo vzduchu využíva metódu odstreďovania. Aké je priemyselné využitie cyklónových filtrov? To mi objasnil Tomáš Sedláček, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Hesse Industry s.r.o.

Rozhovor Hesse Industry - 970px

Pán Sedláček, vaša firma vyrába najmä cyklónové filtre. Ako správne chápať „cyklón“ vo vašom poňatí?

Priemyselné vírenie vzduchu funguje v podstate ako priemyselný vysávač. Ale hlavným účelom vysávača je len vysať nečistoty, kdežto cyklónový filter musí zachytiť nečistoty a následne pustiť do prostredia čistý, neznečistený vzduch…

Okrem cyklónových filtrov zhotovujete aj separátory. Na čo slúžia?

Separátor má mnoho využití, ale my ich dodávame prevažne na separáciu odpadu od hotového výrobku. Väčšinou vyrábame separátory, ktorými prechádza veľká rola napríklad s plastovou fóliou, alobalom a pod. Vnútri separátora sa fólia zarezáva na správnu šírku a potom sú odrezané časti separované od hotového výrobku.

Rozhovor Hesse IndustryPre aké odbory vyrábate?

Naše zameranie je široké. Vyrábame výrobky do poľnohospodárskeho, ťažobného, jadrového, automobilového, leteckého, ale aj farmaceutického priemyslu.

Ide aj o firmy svetového významu?

Je to napríklad firma Airbus* a CERN**.

Čo tvorí základ vašej produkcie?

Najčastejšie vyrábame veľké oceľové cyklónové filtre, menšie nerezové cyklónové filtre (oboje slúžia k filtrácií vzduchu), separátory, oceľové konštrukcie, násypky do poľnohospodárstva i triediče kameňov, ktoré dodávame našim zákazníkom v podstate do celého sveta.

Musíte brať do úvahy aj kontinent, prevádzkové podmienky, v ktorých budú vaše výrobky fungovať?

Vždy berieme ohľad na to, kde bude náš výrobok umiestnený. Je rozdiel, keď pripravujeme výrobok do suchej výrobnej haly, alebo taký, ktorý bude umiestnený vo vonkajšom prostredí trebárs pár kilometrov od mora, kde je vysoké riziko korózie. Kvôli tomu rokujeme so zákazníkom ohľadom finálnej povrchovej úpravy.

Povrch upravujete lakovaním. Akú metódu používate?

Farby nanášame metódou mokrého lakovania v lakovacích kabínach pomocou nízkotlakových vzduchových pištolí a vysokotlakových lakovacích súprav. To robíme na všetkých našich výrobkoch okrem nerezových, tie najčastejšie moríme v mořírnách. Aplikujeme len dvojzložkové riedidlom riediteľné farby (tzn. Farba + tužidlo + riedidlo). Vodou riediteľné farby nie sú tak kvalitné ako tie riedidlom riediteľné, takže je nepoužívame.

Rozhovor Hesse IndustryPrečo dáváte prednosť „mokrému lakovaniu“ oproti práškovému?

Potrebujeme, aby boli farby na výrobku "pružnejšie", ľahko opraviteľné, vysoko odolné mechanicky aj chemicky. Pri montáži tak veľkých výrobkov nezabránite nejakému odreniu, napr. hrany výrobku. Tú potom musíte pred odoslaním opraviť a to je riedidlom riediteľnými farbami oveľa ľahšie. A svoju úlohu tu zohráva aj veľkosť produktu - dodnes som sa nestretol s tak veľkou vypaľovacou pecou, ktorá by pojala naše výrobky. Potom je tu tiež skladba rôznych hrúbok materiálov na našich výrobkoch (na jednom výrobku môžu byť k sebe zvarené plechy hrúbky 1 až 20 mm v rôznom pomere). Pri mokrej metóde lakovanie je celkom jedno, akú hrúbku materiálu lakujete, ale v práškovom lakovaní to jedno nie je. Predstavte si, že máte zvarenec, kde je skladba materiálov napr .: 15% 1mm plech, 15% 3mm plech, 20% 8mm plech, 20% 15mm plech a 30% 20mm plech. V práškovom lakovania sa musia všetky materiály v peci prehriať na podobnú teplotu, aby sa farba správne vypiekla, a 1mm plech sa prehreje o dosť skôr než napríklad 20mm plech. A naopak: keď sa prehreje 20mm plech na správnu teplotu, tak sa plech s hrúbkou 1 mm môže,,prehriať" a farba na ňom spáliť. Určite to niektoré pece alebo ľudia vie urobiť, ale pre nás by to bolo neefektívne.

Utkvela Vám v pamäti nejaká atypická zákazka?

Nezabudnem na jeden nadrozmerný pätnásťtonový cyklónový filter. Spôsob výroby bol rovnaký, ako keď vyrábame tie menšie, ale kvôli veľkosti to bolo trošku viac adrenalínové. Takmer do poslednej chvíle sme nevedeli, či ho dokážeme vytiahnuť z výrobnej haly a naložiť na kamión bez poškodenia. Nakoniec všetko dopadlo tak, ako malo, takže môžem povedať za všetkých, ktorí sa na tom podieľali, že sme na úspešnú realizáciu tohto obstarávania naozaj hrdí.

Takéto monštrum si vôbec nedokážem predstaviť… V akom zariadení je umiestnené a ako tam funguje?

Väčšinou sú tieto filtre vonku pred nejakou väčšou halou, v ktorej je vysoká prašnosť. Slúžia teda ako hlavná filtračná jednotka na čistenie vzduchu vnútri tejto haly. My sme ju dodávali do firmy, ktorá sa zaoberá recykláciou starých pneumatík. Nasáva znečistený vzduch a vracia do haly alebo do ovzdušia čistý vzduch.

Rozhovor Hesse IndustryMenia sa v porovnaní s minulosťou i materiály, ktoré teraz obrábate a zvárate?

V porovnaní s minulosťou nijaké veľké zmeny. Len by som rád upresnil pomer zákaziek na zváranie a obrábanie - je to cca 92% (zváranie) ku 8% (obrábanie).

Menšia časť vašej kovovýroby sa týka aj výroby krytov motorov alebo súčiastok do motorov. Vychádzate len z požiadaviek na materiál od zákazníka, alebo spoločne s ním zvolíte najvhodnejší variant?

V drvivej väčšine prípadov vychádzame len z požiadaviek zákazníka, ale už sa nám stalo, že sa nám materiál zdal nevhodný pre následný účel použitia. Dohodli sme sa preto spoločne na vhodnejšom materiáli.

Od našej spoločnosti odoberáte najčastejšie medzikružia, tvarové tesnenia. Kde ich využívate?

Táto tvarové tesnenie používame na nerezové cyklónové filtračné jednotky, kde s nimi utesňujeme montované spoje. Odoberáme od vás aj oderuvzdorné gumy Black Star, ktoré montujeme do triedičov kameňov, tam slúžia na utlmenie nárazov padajúcich kameňov.

Chcete v budúcnosti vaše činnosti rozširovať, alebo sa budete skôr špecializovať na určitý výrobný proces, v ktorom budete chcieť vyniknúť?

Naša firma je stále v začiatkoch svojho pôsobenia, kde máme momentálne určený smer, ktorým je zváranie ocele, nerezu a hliníka, mokré lakovanie a prípadné obrábanie. V tom sa chceme naďalej zlepšovať a byť o krok pred konkurenciou. Čo nám prinesie budúcnosť, to už záleží len na nás a na našej odvedenej práci.

Čo vás odlišuje od konkurencie?

Určite je to ochota urobiť niečo naviac pre spokojnosť nášho zákazníka, aj za cenu menšieho zisku.

Rozhovor Hesse IndustryČo je podľa Vás zárukou úspešnosti podnikateľa v kovovýrobe? Technické vzdelanie strojárskeho zamerania, dlhodobá prax pri úprave kovov, alebo záujem o technické novinky a schopnosť nájsť optimálne riešenie pre výrobcov i zákazníka?

Myslím, že recept na úspech v podnikaní neexistuje. Technické vzdelanie alebo prax Vám zaviažu šnúrky na topánkach na štartovej čiare behu na dlhú prekážkovú trať, ale úspech nezaručia. Dôležitá je následná sebarealizácia a odvaha prijímať nové výzvy, ktoré sa v strojárenstve objavujú dennodenne.

Prečo ste si Vy osobne pre svoje podnikanie vybrali práve kovovýrobu?

Kovovýrobu, a najmä tú zákazkovú, som si zvolil z dôvodu širokej rozmanitosti tohto odboru. Tu sa človek každý deň stretáva s niečím novým. Tým je pre mňa táto práca zaujímavá a nestereotypná, čo mi vyhovuje.

Máte aj Vy nejakého koníčka spojeného s technikou?

Zaujímajú ma „vychytávky“ modernej doby (napr. umelá inteligencia, autopilot, virtuálna realita apod.).

Pôvodne ste vyštudovali obchod. Potom ste boli až do súčasnej doby v praxi v rýdzo technicky zameraných odboroch ... Bola pre Vás zmena odboru veľmi ťažká?

Moje začiatky boli celkom krušné, pretože som sa všetko učil úplne od piky. Kolegovia, ktorí mi dávali cenné rady, mali veľa vlastnej práce. Nemali teda na mňa zase toľko času, aby sa mi venovali celé dni. Takže som sa poväčšinou učil sám za plného chodu. Zisťoval som si, prečo to musí byť práve takto, aby to o ďalších desať krokov napred fungovalo tak, ako má. Bol som vhodený do rozbúrenej rieky, kde som si od začiatku nemohol dovoliť nejaké väčšie chyby, a bolo už len na mne, či to vzdám, alebo nie. V tú dobu som pracoval od rána do večera s tým, že som bol značnú časť dňa aj vo výrobe, aby som videl, čo som pri počítači vytvoril. Keď to bolo potrebné, vzal som do ruky zváračku a začal zvárať. Keď bolo potrebné niečo nalakovať, išiel som lakovať ... To mi dalo cenné skúsenosti - zistil som, že aj to, čo vyzerá na monitore bezchybne, dokáže narobiť vo výrobe peknú ,,paseku". V skratke: Je to náročné, ale nie je to nemožné, stačí chcieť, niečo tomu obetovať, nebáť sa neúspechu a neustále sa v danom odbore učiť novým veciam.

 

Tomáš Sedláček - medailonekTomáš Sedláček

Vyštudoval obchodnú akadémiu v Brne, potom pôsobil ako zástupca vedúceho v predajni elektro, neskôr ako produktový manažér. Od roku 2018 je spoločníkom a konateľom Hesse Industry s.r.o. Jeho najväčšou záľubou je šport, ku ktorému bol vedený už od detstva. Zaoberá sa ľadovým hokejom, fitness, lyžovaním, rád jazdí na bicykli.

 

 


*) Spoločnost Airbus S.A.S.,jeden z dvoch najväčších svetových výrobcov civilných dopravných lietadiel. Bola založená v r. 1970 vo francúzsko-nemecko-britskej spolupráci a je súčasťou holdingu Airbus. Zdroj: Wikipedia

**) CERN = Európska organizácia pre jadrový výskum, založená roku 1954. Nezaoberá sa činnosťou na vojenské účely. ČR sa zúčastňuje jej činnosti od r. 1993. Momentálne sa tu uskutočňujú pokusy a skúmanie častíc menších ako atóm. Zdroj: Wikipedia, skrátené.

Rozhovor Hesse Industry

Cyklón som doteraz poznala len ako meteorologický jav. Ničivý prejav počasia, ktorý dokáže napáchať katastrofálne škody. Je to však tiež označenie veľmi účinného typu filtra, ktorý pre mechanické odlučovanie hrubých nečistôt zo vzduchu využíva metódu odstreďovania. Aké je priemyselné využitie cyklónových filtrov? To mi objasnil Tomáš Sedláček, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Hesse Industry s.r.o.

Rozhovor Hesse Industry - 970px

Pán Sedláček, vaša firma vyrába najmä cyklónové filtre. Ako správne chápať „cyklón“ vo vašom poňatí?

Priemyselné vírenie vzduchu funguje v podstate ako priemyselný vysávač. Ale hlavným účelom vysávača je len vysať nečistoty, kdežto cyklónový filter musí zachytiť nečistoty a následne pustiť do prostredia čistý, neznečistený vzduch…

Okrem cyklónových filtrov zhotovujete aj separátory. Na čo slúžia?

Separátor má mnoho využití, ale my ich dodávame prevažne na separáciu odpadu od hotového výrobku. Väčšinou vyrábame separátory, ktorými prechádza veľká rola napríklad s plastovou fóliou, alobalom a pod. Vnútri separátora sa fólia zarezáva na správnu šírku a potom sú odrezané časti separované od hotového výrobku.

Rozhovor Hesse IndustryPre aké odbory vyrábate?

Naše zameranie je široké. Vyrábame výrobky do poľnohospodárskeho, ťažobného, jadrového, automobilového, leteckého, ale aj farmaceutického priemyslu.

Ide aj o firmy svetového významu?

Je to napríklad firma Airbus* a CERN**.

Čo tvorí základ vašej produkcie?

Najčastejšie vyrábame veľké oceľové cyklónové filtre, menšie nerezové cyklónové filtre (oboje slúžia k filtrácií vzduchu), separátory, oceľové konštrukcie, násypky do poľnohospodárstva i triediče kameňov, ktoré dodávame našim zákazníkom v podstate do celého sveta.

Musíte brať do úvahy aj kontinent, prevádzkové podmienky, v ktorých budú vaše výrobky fungovať?

Vždy berieme ohľad na to, kde bude náš výrobok umiestnený. Je rozdiel, keď pripravujeme výrobok do suchej výrobnej haly, alebo taký, ktorý bude umiestnený vo vonkajšom prostredí trebárs pár kilometrov od mora, kde je vysoké riziko korózie. Kvôli tomu rokujeme so zákazníkom ohľadom finálnej povrchovej úpravy.

Povrch upravujete lakovaním. Akú metódu používate?

Farby nanášame metódou mokrého lakovania v lakovacích kabínach pomocou nízkotlakových vzduchových pištolí a vysokotlakových lakovacích súprav. To robíme na všetkých našich výrobkoch okrem nerezových, tie najčastejšie moríme v mořírnách. Aplikujeme len dvojzložkové riedidlom riediteľné farby (tzn. Farba + tužidlo + riedidlo). Vodou riediteľné farby nie sú tak kvalitné ako tie riedidlom riediteľné, takže je nepoužívame.

Rozhovor Hesse IndustryPrečo dáváte prednosť „mokrému lakovaniu“ oproti práškovému?

Potrebujeme, aby boli farby na výrobku "pružnejšie", ľahko opraviteľné, vysoko odolné mechanicky aj chemicky. Pri montáži tak veľkých výrobkov nezabránite nejakému odreniu, napr. hrany výrobku. Tú potom musíte pred odoslaním opraviť a to je riedidlom riediteľnými farbami oveľa ľahšie. A svoju úlohu tu zohráva aj veľkosť produktu - dodnes som sa nestretol s tak veľkou vypaľovacou pecou, ktorá by pojala naše výrobky. Potom je tu tiež skladba rôznych hrúbok materiálov na našich výrobkoch (na jednom výrobku môžu byť k sebe zvarené plechy hrúbky 1 až 20 mm v rôznom pomere). Pri mokrej metóde lakovanie je celkom jedno, akú hrúbku materiálu lakujete, ale v práškovom lakovaní to jedno nie je. Predstavte si, že máte zvarenec, kde je skladba materiálov napr .: 15% 1mm plech, 15% 3mm plech, 20% 8mm plech, 20% 15mm plech a 30% 20mm plech. V práškovom lakovania sa musia všetky materiály v peci prehriať na podobnú teplotu, aby sa farba správne vypiekla, a 1mm plech sa prehreje o dosť skôr než napríklad 20mm plech. A naopak: keď sa prehreje 20mm plech na správnu teplotu, tak sa plech s hrúbkou 1 mm môže,,prehriať" a farba na ňom spáliť. Určite to niektoré pece alebo ľudia vie urobiť, ale pre nás by to bolo neefektívne.

Utkvela Vám v pamäti nejaká atypická zákazka?

Nezabudnem na jeden nadrozmerný pätnásťtonový cyklónový filter. Spôsob výroby bol rovnaký, ako keď vyrábame tie menšie, ale kvôli veľkosti to bolo trošku viac adrenalínové. Takmer do poslednej chvíle sme nevedeli, či ho dokážeme vytiahnuť z výrobnej haly a naložiť na kamión bez poškodenia. Nakoniec všetko dopadlo tak, ako malo, takže môžem povedať za všetkých, ktorí sa na tom podieľali, že sme na úspešnú realizáciu tohto obstarávania naozaj hrdí.

Takéto monštrum si vôbec nedokážem predstaviť… V akom zariadení je umiestnené a ako tam funguje?

Väčšinou sú tieto filtre vonku pred nejakou väčšou halou, v ktorej je vysoká prašnosť. Slúžia teda ako hlavná filtračná jednotka na čistenie vzduchu vnútri tejto haly. My sme ju dodávali do firmy, ktorá sa zaoberá recykláciou starých pneumatík. Nasáva znečistený vzduch a vracia do haly alebo do ovzdušia čistý vzduch.

Rozhovor Hesse IndustryMenia sa v porovnaní s minulosťou i materiály, ktoré teraz obrábate a zvárate?

V porovnaní s minulosťou nijaké veľké zmeny. Len by som rád upresnil pomer zákaziek na zváranie a obrábanie - je to cca 92% (zváranie) ku 8% (obrábanie).

Menšia časť vašej kovovýroby sa týka aj výroby krytov motorov alebo súčiastok do motorov. Vychádzate len z požiadaviek na materiál od zákazníka, alebo spoločne s ním zvolíte najvhodnejší variant?

V drvivej väčšine prípadov vychádzame len z požiadaviek zákazníka, ale už sa nám stalo, že sa nám materiál zdal nevhodný pre následný účel použitia. Dohodli sme sa preto spoločne na vhodnejšom materiáli.

Od našej spoločnosti odoberáte najčastejšie medzikružia, tvarové tesnenia. Kde ich využívate?

Táto tvarové tesnenie používame na nerezové cyklónové filtračné jednotky, kde s nimi utesňujeme montované spoje. Odoberáme od vás aj oderuvzdorné gumy Black Star, ktoré montujeme do triedičov kameňov, tam slúžia na utlmenie nárazov padajúcich kameňov.

Chcete v budúcnosti vaše činnosti rozširovať, alebo sa budete skôr špecializovať na určitý výrobný proces, v ktorom budete chcieť vyniknúť?

Naša firma je stále v začiatkoch svojho pôsobenia, kde máme momentálne určený smer, ktorým je zváranie ocele, nerezu a hliníka, mokré lakovanie a prípadné obrábanie. V tom sa chceme naďalej zlepšovať a byť o krok pred konkurenciou. Čo nám prinesie budúcnosť, to už záleží len na nás a na našej odvedenej práci.

Čo vás odlišuje od konkurencie?

Určite je to ochota urobiť niečo naviac pre spokojnosť nášho zákazníka, aj za cenu menšieho zisku.

Rozhovor Hesse IndustryČo je podľa Vás zárukou úspešnosti podnikateľa v kovovýrobe? Technické vzdelanie strojárskeho zamerania, dlhodobá prax pri úprave kovov, alebo záujem o technické novinky a schopnosť nájsť optimálne riešenie pre výrobcov i zákazníka?

Myslím, že recept na úspech v podnikaní neexistuje. Technické vzdelanie alebo prax Vám zaviažu šnúrky na topánkach na štartovej čiare behu na dlhú prekážkovú trať, ale úspech nezaručia. Dôležitá je následná sebarealizácia a odvaha prijímať nové výzvy, ktoré sa v strojárenstve objavujú dennodenne.

Prečo ste si Vy osobne pre svoje podnikanie vybrali práve kovovýrobu?

Kovovýrobu, a najmä tú zákazkovú, som si zvolil z dôvodu širokej rozmanitosti tohto odboru. Tu sa človek každý deň stretáva s niečím novým. Tým je pre mňa táto práca zaujímavá a nestereotypná, čo mi vyhovuje.

Máte aj Vy nejakého koníčka spojeného s technikou?

Zaujímajú ma „vychytávky“ modernej doby (napr. umelá inteligencia, autopilot, virtuálna realita apod.).

Pôvodne ste vyštudovali obchod. Potom ste boli až do súčasnej doby v praxi v rýdzo technicky zameraných odboroch ... Bola pre Vás zmena odboru veľmi ťažká?

Moje začiatky boli celkom krušné, pretože som sa všetko učil úplne od piky. Kolegovia, ktorí mi dávali cenné rady, mali veľa vlastnej práce. Nemali teda na mňa zase toľko času, aby sa mi venovali celé dni. Takže som sa poväčšinou učil sám za plného chodu. Zisťoval som si, prečo to musí byť práve takto, aby to o ďalších desať krokov napred fungovalo tak, ako má. Bol som vhodený do rozbúrenej rieky, kde som si od začiatku nemohol dovoliť nejaké väčšie chyby, a bolo už len na mne, či to vzdám, alebo nie. V tú dobu som pracoval od rána do večera s tým, že som bol značnú časť dňa aj vo výrobe, aby som videl, čo som pri počítači vytvoril. Keď to bolo potrebné, vzal som do ruky zváračku a začal zvárať. Keď bolo potrebné niečo nalakovať, išiel som lakovať ... To mi dalo cenné skúsenosti - zistil som, že aj to, čo vyzerá na monitore bezchybne, dokáže narobiť vo výrobe peknú ,,paseku". V skratke: Je to náročné, ale nie je to nemožné, stačí chcieť, niečo tomu obetovať, nebáť sa neúspechu a neustále sa v danom odbore učiť novým veciam.

 

Tomáš Sedláček - medailonekTomáš Sedláček

Vyštudoval obchodnú akadémiu v Brne, potom pôsobil ako zástupca vedúceho v predajni elektro, neskôr ako produktový manažér. Od roku 2018 je spoločníkom a konateľom Hesse Industry s.r.o. Jeho najväčšou záľubou je šport, ku ktorému bol vedený už od detstva. Zaoberá sa ľadovým hokejom, fitness, lyžovaním, rád jazdí na bicykli.

 

 


*) Spoločnost Airbus S.A.S.,jeden z dvoch najväčších svetových výrobcov civilných dopravných lietadiel. Bola založená v r. 1970 vo francúzsko-nemecko-britskej spolupráci a je súčasťou holdingu Airbus. Zdroj: Wikipedia

**) CERN = Európska organizácia pre jadrový výskum, založená roku 1954. Nezaoberá sa činnosťou na vojenské účely. ČR sa zúčastňuje jej činnosti od r. 1993. Momentálne sa tu uskutočňujú pokusy a skúmanie častíc menších ako atóm. Zdroj: Wikipedia, skrátené.

Rozhovor Hesse Industry

Chcete sa poradiť?

Máte otázku? Sme tu pre vás!

Zavolajte: +421 249 683 813

Napíšte: gumex@gumex.sk

?